WISDOM OF THE DAY

Truly amazing is the believer’s affair. Everything transpiring in his life is good for him. This is something that only occurs for the believer. If a blessing is his lot, he gives thanks for it, and this is good for him. And if he is afflicted with hardship, he patiently endures it, and this is good for him.
– The Prophet Muhammad

Wednesday, January 27, 2010

HAKIKAT DOA

Doa merupakan tanda pergantungan, pengharapan dan permohonan seorang hamba kepada Allah swt. FirmanNya dalam surah Ghafir ayat ke 60

Maksudnya: Dan Tuhan kamu berfirman: "Berdoalah kamu kepada-Ku nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadah dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka jahanam dalam keadaan hina"

Allah swt berfirman dalam surah Al-Baqarah ayat 187

Maksudnya: Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu mengenai Aku maka(beritahu kepada mereka ) sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepada-Ku. Maka hendaklah mereka menyahut seruan-Ku (dengan mematuhi perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku supaya mereka sentiasa berada dalam kebenaran.

Firman-Nya menerusi surah al-Araf ayat ke-180

Maksudnya: Dan Allah mempunyai nama-nama yang baik (yang mulia), maka serulah (dan berdoalah) kepada-Nya dengan menyabut nama-nama itu, dan pulaukanlah orang-orang yang berpaling daripada kebenaran dalam masa menggunakan nama-nama-Nya. Mereka akan mendapat balasan mengenai apa yang mereka telah kerjakan.

Rasulullah s.a.w bersabda:

Maksudnya: Doa itu adalah ibadah, Allah swt berfirman: 'Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan ku perkenankan untuk kalian'

Menurut Nabi s.a.w, Allah s.w.t berasa malu jika menolak permintaanhamba-Nya yang memohon kepada-Nya, sebagai mana sabda Nabi s.a.w

Maksudnya: "Sesungguhnya Tuhan kamu yang Maha suci lagi Maha Tinggi itu sangat pemalu lagi mulia. Dia malu terhadap hamba-Nya yang mengangkat tangan berdoa, tiba-tba tidak diberi-Nya permintaan itu"

Berkata penyair menggambarkan perkara ini:

Maksudnya: 'Allah swt murka jika engkau meninggalkan memohon kepada-Nya. Sebaliknya manusia apabila kau minta kepadanya dia menjadi murka"

SO DUA IS VERY IMPORTANT!!!

No comments:

Post a Comment